Kiből lesz jó gyakornok avagy mire figyelj a kiválasztásnál?

Szerző: Pusztai Petra

2018. 10. 01.

Mindig elbizonytalanodsz a kiválasztási folyamat során, hogy milyen képességekkel rendelkező gyakornok lenne az igazi? Nem könnyű manapság szelektálni, főleg ha a minőségre lősz, nem a mennyiségre.

Ha igazán elkötelezett vagy a HR szakma iránt, akkor nem csak az egyetem és a beszélt nyelvek alapján döntöd el, ki kapja meg a gyakornoki pozíciót. Ugyanakkor be kell látni, hogy nincs túl hosszas szakmai karriertörténete a gyakornok és pályakezdő rétegnek, mégis vannak olyan skillek, amelyek előremutatók lehetnek, amelyek csak a legjobbakban vannak meg, és amelyekre alapozva sikeresebb kiválasztási folyamatot tudhatsz magad mögött.

Ebben a cikkben 6 olyan skillről lesz szó, amelyek felderítését érdemes beépíteni az interjú és/vagy az AC folyamat lépéseibe, és árgus szemekkel figyelni, melyik jelentkezőben csillog meg a tehetség. A bemutatott skillek egy HR szakemberekkel folytatott piackutatás eredményét tükrözik.

A gyakornok perszóna

1. skill: Folyamatszemlélet

A folyamatszemlélet az egyik legfontosabb képesség, amit keresned kell a leendő gyakornokodban, ugyanis ezen múlik, hogy egy logikusan gondolkodó, a szervezeti működést átlátni és értelmezni képes embert veszel-e fel magad mellé. Nem mindegy, hogy a kiadott feladatot csak úgy nagyjából elvégzi, vagy látja is közben az adott tennivaló szerepét és célját az összetett folyamatban. Utóbbi esetben ugyanis az output minősége sokkal jobb lesz és megkönnyíti a munkádat, valós terhet levéve ezzel a válladról.

Hogyan tudod felmérni?

Esettanulmány, folyamatmodellezés, folyamatábrás feladatok

2. skill: Problémamegoldás

Már-már buzzword puffogtatásnak is tűnhet, de a problémamegoldás valóban az egyik legfontosabb képesség, amivel egy tehetséges gyakornoknak rendelkeznie kell. Persze, mindez akkor tud a leginkább kibontakozni, és akkor tud a lehető legjobban a segítségedre lenni, ha pontos delegálás útján, érthetően kapja készhez az adott feladatot. Majd ezt követően nem nyaggat minden apró lépésnél kérdésekkel, hanem egyszerűen megoldja őket logikusan végiggondolva, proaktívan. Ha hiányzik egy információ, megkeresi, ha szüksége van valamire, megszerzi – persze, mindezt legálisan, a szervezeti kultúrába illeszkedően. És a végén a probléma elhárításra kerül, te pedig csak örülsz, hogy milyen ügyes gyakornokot sikerült felvenned!

Hogyan tudod felmérni?

Szituációs feladatok valós, a mindennapokban előforduló problémákkal, hiányzó információkkal

3. skill: Tudatos tanulás képessége

Nagyon fontos kiemelni, hogy a tanulás képessége tudatos legyen. Ne csak magoljon, ne tömje a fejét értelmetlenül és céltalanul, mint ahogy azt általában a legtöbb egyetemista teszi tanulmányai során. Legalább azon a területen, amelyen elképzeli karrierjét, valós érdeklődéssel, célokat kitűzve sajátítson el tudást, melyet aztán át is tud ültetni a gyakorlatba, ki tudja próbálni és tapasztalatokat tud szerezni, következtetéseket tud levonni, esetleg tovább tudja gondolni adott szituációra értelmezve azt az elméleti keretet, amit korábban megtanult. Továbbá ha hasznosnak értékeli, akkor be tudja építeni a mindennapi működésbe, alkalmazni, használni tudja rutinszerűen.

Ismerd fel a valódi szakmai érdeklődést!

Hogyan tudod felmérni?

Egy technika, elméleti keret bemutatása, melyet alkalmaznia kell adott szituációban az értelmezése alapján.

4. skill: Valódi kommunikációs készség

Teljesen alap elvárásnak tűnhet, hogy egy egyetemista, aki gyakran prezentál órán, túl van már jó pár szóbeli vizsgán, összetetten, logikus struktúrába rendezve tudja megfogalmazni a gondolatait. Sajnos, tapasztalatok azt mutatják, hogy még önmaguk prezentálásában sem komfortosak gyakran a fiatalok, hát még ha valamilyen projektről van szó. Ezért különösen fontos, hogy nagy gondot fordíts arra, hogy feltérképezd a kiválasztás során a jelentkezők kommunikációs készségeit, hiszen akár egy projektmegbeszélésen, akár egy prezentáció alkalmával vagy akár egy személyes mentorálás, feedback adás során nagy szükség van arra, hogy ki tudja fejezni magát, és “hatékonyan” át tudja adni az elképzeléseit, ne kelljen kibogozni minden mondatát, valamint határozott, magabiztos legyen véleményformálása során.

Hogyan tudod felmérni?

Az interjún/AC-n kapott témában prezentáció, véleményformálás

5. skill: Szakmai kíváncsiság

A szakmai kíváncsiság összefügg a korábban említett tudatos tanulás képességgel, hiszen ez is elengedhetetlen annál, aki fejlődni szeretne. De emellett azért is lényeges, mert ez komolyságot, hitelességet ad a gyakornok “imidzsének”. A valódi érdeklődéssel, kíváncsisággal rendelkező fiatalok elkötelezettebbek lesznek a megkapott pozíció iránt, és a lehető legtöbbet szeretnék belőle kihozni, ezért nem állnak fel a kötelező 3-6 hónap után, és hagynak magadra újra a toborzás, kiválasztás időigényes procedúrájával. Persze, ehhez fontos, hogy az idő előrehaladtával folyamatosan kapjon újabb és újabb tudásmorzsákat, valamint fejlődési lehetőséget lásson maga előtt a gyakornok, hiszen az nem elvárható, hogy több hónapnyi kávéfőzés és fénymásolás után ugyanolyan lelkesedéssel menjen be az irodába minden nap, ugye? Táplálni kell a kíváncsiságát, ezt sose feledd!

Hogyan tudod felmérni?

Véleményformálás szakmai trendekről, hírekről, szakmai portálok feltérképezése, kérdezési lehetőség biztosítása a területtel kapcsolatban

6. skill: Hatékony munkavégzés mind egyénileg, mind csapatban

A hatékony önálló munkavégzés legalább annyira fontos, mint hogy egy csapatban konstruktívan tudjon jelen lenni a gyakornok. Egyedül is képesnek kell lennie a problémák feltérképezésére, a feladatok értelmezésére és minőségi outputok gyártására. Emellett a kevésbé kreatív, inkább adminisztratív jellegű feladatokat is egyénileg kell megoldania, melyet kicsit monotonnak érezhet a fiatal kolléga, de az igazi tehetségek, még ebben az esetben is törekednek a precizitásra és az időhatékonyságra.

A csapatmunka esetében nagyon fontos, hogy megtalálják a számukra megfelelő csoportszerepet, ne dominálják le a társaságot, de ne is húzódjanak teljesen vissza a láthatatlanság barlangjába. Fontos szempont, hogy építő jellegű kritikával, észrevételekkel segítsék a csoport munkáját, és találják meg, hogy miben lehetnek a projektteam legnagyobb segítségére.

Fontos a csoportszerepek felismerése

Hogyan tudod felmérni?

Egyéni munkavégzés: egyéni szakmai feladat a pozícióhoz kapcsolódóan

Csapatmunka: AC-n közös esettanulmány, prezentáció

Összegezve tehát, ne érd be azzal, ha a jelentkező egy jó egyetemről érkezik és jó tanulmányi eredménye van, hiszen a mindennapi munka során nem a bemagolt elméletek fogják előrevinni a céges folyamatokat, hanem a leendő gyakornok képességei, valamint a konstruktív, proaktív hozzáállása. Keresd az igazi tehetségeket, akikben minél több képesség megvan a fent említettek közül, ha értékteremtésre képes gyakornokokat szeretnél toborozni!

További cikkeink